Kdor nima v glavi, ima v petah,« pravi star pregovor. To pa ne drži povsem. Pravzaprav bi se moral glasiti tako: »Vse, kar je v petah, je najprej v glavi.« Natančneje: v možganih. Del, ki nadzoruje poteke premikanja, v nevroznanosti imenujejo motorični korteks. Razteza se kot trak preko glave, od enega ušesa do drugega. Motorični korteks prek nevronov oddaja električne impulze mišičnim vlaknom, kar povzroči premikanje mišic. S številnimi posameznimi impulzi in kontrakcijami mišic, ki jim sledijo, nastanejo kompleksni premiki.Popolni kompleksni premiki – to je bistvo vsakodnevne  dejavnosti vrhunskega športnika Andrewa Talanksyja. Športnik iz ZDA je svojo kariero začel pri 17 letih na amaterskih tekmovanjih v kolesarjenju. Pri 24 letih je leta 2012 zmagal na dirki Tour de l‘Ain, dve leti kasneje pa na Critérium du Dauphiné. Dirko Tour de France je enkrat zaključil na desetem in enkrat na enajstem skupnem mestu. Za uspešno prihodnost v kolesarstvu ni bilo ovir. Zato je bilo toliko večje presenečenje, ko je Talansky jeseni 2017 naznanil, da bo zaključil svojo kariero. Le malo zatem je bilo jasno, zakaj: odločil se je, da bo svojo kariero nadaljeval kot triatlonec. To je za športnika, ki je danes star 30 let, pomenilo, da mora v trening vključiti dve novi disciplini. Novo gibanje. Nove rutine. Od decembra 2016 Talansky trenira s tehnologijo Halo Sport podjetja Halo Neuroscience. To konkretno pomeni, da trenira s slušalkami. Na zunaj je to videti, kot da bi pri treningu poslušal glasbo, v resnici pa je to koncept, ki temelji na nevroznanstvenih spoznanjih in t. i. načelu neuropriming. Naši možgani se učijo s sistemom ponavljanja. Ne glede na to, ali gre za
nov jezik, novo matematično nalogo ali nove poteke premikanja pri športu: ponavljanje je ključ do uspeha. V znanosti to označuje pojem nevroplastičnosti. Možgani krepijo obstoječe povezave nevronov ali oblikujejo nove znotraj procesa učenja. Tako iz negotovih premikov začetnika nastanejo natančni poteki premikov profesionalca. Plastičnost, torej sposobnost možganov, da vedno znova optimizirajo premike našega telesa, pa ne
pomaga le pri drobnih popravkih potekov. Povečana zmogljivost motoričnega korteksa vpliva tudi na kondicijo in moč. Bolje kot obvladamo vzorec premikanja, učinkovitejše ga lahko izvajamo in pri tem prihranimo energijo. Možgani natančno vedo, katera mišična vlakna morajo stimulirati in katera niso potrebna za premik. Ravno za športnike je pomembno, da sprožijo ustrezne mišice ob pravemčasu. Visoka zmogljivost pri treningu ali na tekmovanju je pogosto odvisna od natančno usklajenih premikov. Podjetje Halo Neuroscience stavi na t. i. tehnologijo neuropriming in slušalke Halo Sport. Start-up podjetje iz Silicijeve doline obljublja večjo plastičnost in učinkovitejši trening s pomočjo električne stimulacije motoričnega korteksa. Stimulacija se izvaja prek penastih čepkov, ki so nameščeni na notranji strani slušalke (glejte okvirček). Z električnimi impulzi naj bi se nevralne povezave, ki jih korteks potrebuje za učenje premikov, hitreje vzpostavile. Za Andrewa Talanskyja je prišla nova metoda treninga ob pravem času. Cilj novopečenega triatlonca so
svetovna prvenstva Ironman. »Največji izziv za glavo, telo in duha. V vseh treh športih bi rad prišel do svetovnega vrha,« pravi Talansky. Neuropriming je vključil v svoj redni trening. Sklop neuropriminga izvede v prvih dvajsetih minutah treninga. Sledi mu faza »Afterglow«, ki traja približno 60 minut in med
katero mu ni treba nositi slušalk. V tej fazi so nevroni še napolnjeni in glede na trditve izumiteljev tehnike Halo lahko takrat dosežemo najboljše rezultate treninga. Med sklopi treninga s slušalkami Halo Sport mora miniti najmanj osem ur.

Man training while listening to music.
JOHN SEGESTA